blikopen_alpha.png

WAT

SNERT zijn sketches die zwarte humor met een actievolle, cinematische insteek presenteren.

Een gladde pap met harde bonken.

SNERT is iets waar je van moet houden.

 ACTIE

SNERT besteedt in het bijzonder aandacht aan het uitwerken van de actiesegmenten. Er valt naar onze mening in veel producties nog een hoop te winnen als het gaat om het creatief uitwerken van geweld in alle vormen. We halen daarvoor inspiratie bij filmmakers uit onze buurlanden zoals Denemarken (Anders Tomas Jensen - Adam's Aebler), België (Koen Mortier - Ex Drummer), Groot-Britannië (Rik Mayall/Adrian Edmundson - Young Ones/Bottom en Edgar Wright - Spaced/Cornetto trilogie). Zeer verschillende makers met een gemene deler, de actie is voelbaar.

 

In het ontwerpen van geweld zitten creatieve mogelijkheden om de kijker mee te slepen en te verassen. Onze ambitie is om met de uitwerking van dit soort sequenties met de top mee te draaien. Een actiescene moet impact hebben en bovenal tastbaar zijn. Alles wat we op de set kunnen doen, wordt daarom ook op de set gedaan. Props, squibs, explosies, martial arts, niets overtreft echt contact en dat zie je ook terug in de acteertalenten en impact op de kijker.

Een klap moet je niet alleen zien, je moet hem voelen.

 HUMOR

De SNERT sketches zijn qua stijl sterk beïnvloed door de filmmakers die ons inspireren, gecombineerd met een verboden liefde voor foute blockbusters. Voor de liefhebbers vallen er dan ook regelmatig referenties en easter eggs te spotten.

Er zijn her en der maatschappijkritische noten en nuance te ontdekken, maar het hoofddoel is entertainen met een compromisloze grap en een wel afgemeten explosie. De absurde humor van SNERT is niet altijd even subtiel en kan een sporadisch bloedbad bevatten.

Tijdens screenings hebben we gelukkig ontdekt dat anderen deze melange van humor en actie ook waarderen. Dat sterkt ons om de formule verder te ontwikkelen om zo iets memorabels te creëren.

WIE

Wij zijn OOCHOO, in het dagelijks leven houden we ons bezig met producties voor allerlei bedrijven en instanties, verhuren we onze green screen studio en werken we freelance als editor, cameraman en regisseur voor verschillende AV producties en omroepen.

Zijdelings produceren we samen met andere filmmakers in onze vrije tijd korte fictie, vaak in de vorm van sketches waarin zwarte humor wordt gecombineerd met actiescènes. In de loop der jaren hebben we met vele professionals mogen samenwerken die dit ook graag willen maken. We zijn naast het kernteam daarom vaak met een gevarieerde cast en crew op de set. Hieruit is een divers netwerk ontstaan dat goed op elkaar is ingespeeld.

 

De kwaliteit van deze no budget projecten is in de loop der jaren samen met de cast en crew meegegroeid en de ambities worden groter. Er staan momenteel veel scripts en ideeen in de startblokken die we op een hoger niveau willen uitvoeren. We denken dat we over de linie veel kwaliteit kunnen winnen door het netwerk verder te verbreden en betaalde professionals op alle kernposities van de productie in te zetten. We zijn dus op zoek naar een samenwerking om de sketches naar een hoger niveau te tillen.

Doen jullie mee?

OPZET

Een SNERT aflevering bestaat uit een drieluik afgewisseld met kortere op zichzelf staande sketches. Elke sketch begint met een unieke snertgerelateerde titelkaart bestaande uit 1 shot van 5 seconden. Een aflevering duurt 8 minuten en volgt de volgende opbouw.

  • Cold open

  • Titel

  • Deel 1 van drieluik 

  • 2 sketches van 45 seconden of 1 van 90 seconden

  • Deel 2 van drieluik 

  • 2 sketches van 45 seconden of 1 van 90 seconden

  • Deel 3 van drieluik 

  • Outro/ident 

 

SYNOPSIS AFLEVERING 1

BAALDAG (30 sec)

Een kalme, brandende kantoormedewerker pakt een blusdeken van de muur. Zijn collega’s besteden geen aandacht aan hem. De man bekijkt de instructies op het blusdeken en trekt aan het koord wat aan de zijkant zit. Het koord smelt in een sliert weg en het blusdeken verbrand volledig in zijn handen. Hij laat weemoedig zijn hoofd en schouders zakken.

Vette letters vullen het beeld onder opzwepende drums:

 

SNERT

aflevering 1

 

EXECUTIE: deel 1 (120 sec)

TITELKAART: Een blik snert schittert in het bouwlicht op een verlaten bouwterrein.

SKETCH: Twee gangsters staan op het punt een getuige te executeren die zij in een opwelling de locatie van hun geheime drugslab hebben verklapt. De onschuldige man smeekt voor zijn leven en ze vinden het eigenlijk wel zielig. Om de situatie anders op te lossen besluiten ze te proberen zijn geheugen te wissen, zoals ze het ook ongeveer in een film hebben gezien. Na veel overpeinzingen over welk deel van het brein het geheugen behuisd en hoe je dit zo subtiel mogelijk met een shotgun verwijderd geven ze hem een onredelijk harde (maar welgeplaatste) chirurgische klap met de kolf.

 

DE KRAKEN (45 sec)

TITELKAART: Een poel snert op een dek. Een houten poot stapt er doorheen.

SKETCH:

Een knoestige kapitein staat aan het roer van een piratenschip. Er zijn kanonschoten te horen op de ruwe zee. De kapitein trekt zijn buidel van zijn riem en tilt deze heldhaftig op. “W’lease the Kraken!”. De eerste matroos kijkt hem gevreesd aan. “Ar-Are you sure cap?” De kapitein zet zijn meest boze blik op en trekt met zijn andere hand zijn zwaard. “WE LEASE THE KRAKEN!”. Alle piraten op het dek heffen hun wapens en drinkgerij. “YARR!!” 

De eerste matroos staat aan een verhuurbalie gelijk aan een autoverhuurder op een vliegveld. De verhuurder wijst met zijn haak op een document. “Ye sign here, here and… here.” Gerommel van het monster is op de achtergrond te horen. De zak met dukaten wordt richting de verhuurder geschoven en er komt een oude, gouden sleuten teruggeschoven. De 2 haken van de mannen schudden de hand. “YARR!” De balie toont de neonletters “Rent-A-Krak”.


 

NO TIME TO EXPLAIN (45 sec)

TITELKAART: Een obsceen dikke man ligt met 1 spot uitgelicht op een luxueuze bank in vergaan pand met een blik snert op zijn buik. De bank is omringd door lege blikken, op de achtergrond klinkt en schijnt de neonverlichte stad bij nacht naar binnen. Hij gebruikt alleen zijn buik om het blik om te wippen en het met grote teugen naar binnen te werken.

SKETCH: Een jongeman loopt ‘s avonds over een neonverlichte straat. Vanuit het niets komt een sportauto met een verblindend mooie dame in een opvallend actieheldinnen outfit aangesneld. Met piepend banden en een 180 graden draai stopt ze voor hem, gooit de passagiersdeur open, en zegt: “Get in the car! Hij twijfelt verward. “No time to explain!” Hij stapt in de auto. Cut to kelder waar hij aan een ketting hangt en erachter komt dat hij een nier mist, de jongeman kijkt verschrikt om zich heen en jammert. De kelder hangt vol met andere sukkels die erin zijn getrapt, een van hen snauwt mild geïrriteerd “Jaja!”.

 

EXECUTIE: deel 2 (60 sec)

TITELKAART: Een lekkend blik snert met een flinke deuk bovenop staat in het ochtendlicht op een bouwterrein.

SKETCH: De getuige ontwaakt ‘s ochtends en de twee gangsters kijken nieuwsgierig of het heeft gewerkt. De getuige heeft een flinke beschadiging. Hij is aanspreekbaar, maar volledig de weg kwijt over waarom hij daar is. In het enthousiasme over het succes verspreekt een van de gangsters zich en onthult per ongeluk weer de locatie van het lab. Ze geven de getuige met een mild schuldgevoel nog een onredelijk harde klap met de kolf.

 

PAY TO WIN (90 sec)

TITELKAART:  Een stuiptrekkende hand van een gesneuvelde soldaat ligt in de bosjes, een plas snert druipt er vandaan. 

SKETCH: Een zwaarbewapende tactische eenheid sluipt door een moeras grenzend aan een fort. Ze bestuderen met infraroodkijkers de vijandige militanten die een stelling bewaken en bespreken de tactiek om het geluidloos in te nemen. Plotseling explodeert het hoofd van een van de bewakers. De leider kijkt om zich heen, maar niemand van zijn team schoot. Uit de bosjes schiet Ferry, de pay to win soldaat met een ghillie suit van eurobiljetten en een gouden sniper. Met een oase van glitter en regenbogen schiet hij 360-no-scopend met onnatuurlijk snelle bewegingen alle vijanden kansloos overhoop. De teamleider ziet het met lede ogen toe. Ze hebben gewonnen, maar zo is er niets meer aan. De eenheid wil eigenlijk niet meer met Ferry samenwerken. Op de achtergrond teabagged Ferry de pay to win soldaat zijn laatste slachtoffer. 

EXECUTIE: deel 3 (90 sec)

TITELKAART: Een volledig verramponeerd blik snert ligt in het bouwlicht op een bouwterrein.

SKETCH: De getuige ontwaakt zwaar gehavend. Voorzichtig peilen de gangsters wat hij zich nog kan herinneren. De getuige is volledig catatonisch en kan alleen nog maar een kwijlend gelal uitbrengen. De gangsters feliciteren elkaar dat het gelukkig nog goed is gekomen. Het blijft toch mensenwerk.

AFTITELING: De camera zoomt uit terwijl de kwijlende man achterblijft en de gangsters al weglopend de humanere kant van excessief geweld bespreken.

PRINTBARE VERSIE

NEEM CONTACT OP 

met de fabrikant